Wednesday, July 14, 2010

عصر مبارك و"الطعمية بالحمص" ... نفسي اسافر سوريا



"طعمية بالحمص" هذه هي الوجبة التي يتناولها إخواننا الشوام في سوريا ..لا أجزم انني تناولتها لكن أحد اصدقائي القدامي والذي لم التق به منذ زمن طويل حكى لي أن الشوام اسف اقصد السوريين يحضرون الحمص ويسلقونه ثم يعجنوه ويضيفوا اليه الخضرة والتوابل أي انهم يقلون الطعمية المصنوعة من الحمص مش من الفول زي ما احنا بنعمل ومحلات الفول والطعمية بتعمل .سألته : بس إيه طعمها حلو يعني أحلى من الطعمية المصري اللي معمولة من الدرة ؟حرك رأسه يمينا ويسارا كأنه أحد دراويش الطعمية ليؤكد لي في انجذاب وحالة من الشطح الجنوني : يخرب بيت طعمها يا بني دي أجمد من المصري الف مرة .لا أنكر انني صدقته خاصة أني تخيلت طعم الحمص مع الخضرة وهو يذوب في الفم .... ياسلام لو الواحد يروح سوريا نفسي اروح سوريا وأكل الطعمية بالحمص في سوريا برضو.المشكلة أنني ظللت لفترة طويلة منبهرا بالطعمية المصري لا أنكر هذا خاصة من محل معين منذ ثلاثين عاما وانا اتناول وجبتي المفضلة من الطعمية من عنده لأنه الأقرب إلي لهذا لم افقد إيماني بالطعمية المحلية لكن والحق يقال منذ فترة طويلة بدأ التغير يحدث مقتربا من مرحلة "إلحاد" بالطعمية القاهرية وكل الوجبات الأخرى وكل الأشياء الأخرى المسألة ليست مسألة جحود أو انني زبون انقلب على صاحب المطعم لأني بخيل او وجدت شخص ما يطبخها ويقليها بشكل ألذ ...لا ليس هذا هو السبب ...الإجابة تمكن في هذا العضو الذي يمتد من اللوز أسفل الحنك حتى اسناني ..(اللسان) الله ينور عليك ..فمنذ ما يقرب من سنوات لا اذكر منها سوى انها عديدة وكل المذاقات باظت وكل الأطعمة اصبحت ممسوخة .. الجبنة اصبحت مجرد مياه راكدة ..الفاكهة تحولت الى طرشي محلى بسكر مملح ..هتسألني ازاي هئولك معرفش ...حتى طعم البيوت المصرية ـ اللي عملها محمد منير اغنية ـ أصبحت مجرد مجموعة من الغلابة الممسوخين يا إما قاعدين على النت كنماذج لنجاح الحكومة في تغييبنا الكترونيا يا إما بيتخانقوا مع بعض وكارهين بعض يعني كلمة العائلة اللي بجد مش هتشوفها اللي في صفحة حوادث او تعذيب من الشرطة او هجرة للخارج ..حاجة يعني .........لا مؤاخذة ذات يوم بعيد ـ خمستاشر مارس سنة ستة وتسعين ـ تناولت انا وصديق من الاسكندرية يبلغ من العمر 180 عاما جبنا ابيض مرشوش عليه بعض الشطة والكمون كنا نتناول الطعام مع الخبز المحمص خبز عادي مش عيش "التوست" لتفتكروني غني والعياذ بالله ..كان الطعم روعة ..لا يوصف ..لاعين رأت ولا أذن سمعت ولا لسان ذاق ... من ساعتها لم اتذوق مثلها ..طعم البطيخ والمانجو والملوخية وحتى سندوتشات الفول لم تعد كسابق عهدها ..يا اخي دا حتى اللحمة ـالكرشة والفشة والمومبار ـ طمعها اصبح مثل طعم ازرار الكيبورد الاصفر مع اني ما اكلتش قبل كده أزرار كيبوردات ولا شفت كيبوردات صفراء بس انت فاهمني طبعا حاجة زبالة ...ممسوخة ..هو دا المصطلح اللي ممكن نطلقه على حياتنا في عهد مبارك يعني لو شبهنا فترة عبد الناصر بإنها فترة الأكل الحلو الفاكهة الحلوة والخضار اللي زي الفل ...ففترة مبارك هي فترة الوجبات المصنعة من جير البياض او من الزهرة الزرقاء والبوتاس بتوع الغسيل ..انا معرفش سيادة الرئيس بياكل طعمية بالحمص ولا لأ وطبعا لو بياكلها مش هتكون مليئة مبيدات سرطانية ...ومعرفش جلالته عارف ان الطعمية بالحمص حلوة ولا لأ ...وهل هو عايز يسافر سوريا زيي ..الله اعلم انا ميهمنيش اعرف انا كل اللي عايزة دلوئتي اقف في ميدان "اللاذقية" واهجم على عربية فول تكون بتقدم من ضمن وجباتها الطعمية الحمصية وأكلها بس كده وأكلها كما وانا ببص على اي قصر عربي من العمارة الاسلامية اللي هناك وبعدين اشرب كوباية من العصير القصب ـ مش شرط يكون القصب معمول من الحمص ـ بس كفاية ميبئاش زي مشروب رجلين الكنب اللي بنشربها في مصر دا واللي بتحس فيه بمدى حلاوة طعم الصدأ ...تخيلوا طعم الصدأ واحد صاحبي بيقولي انت فاكر سوريا حلوة بس في الطعمية الحمصية والعمارة الاسلامية والقصب يابني دولا عندهم الفنانة العظيمة سلاف فواخرجي اللي لما بتتطلع على الشاشة الرجالة في كل البيوت بيقفوا ليها تعظيم سلام ... ست الحسن والجمال وملكة بحور الهلال الخصيب ..يعني مافيش بني ادم عراقي ولا اردني ولا حتى هندي او ليبي يقدر يتكلم ... انا بصراحة كانت طموحاتي اني اروح سوريا عشان أغير طعم الأكل اللي الواحد بيتناوله عقابا في مصر ونوعا من جلد الذات عن طريق الفم انما الأملة توصل بيا إني اشوف سلاف فواخرجي معدية ان شالله من شارع اللاذقية برضو في سوريا فدي حاجة كبيرة علي أوي واحمد ربنا ورب السوريين عليها .أي كان الأمر انا في انتظار التأشيرة من اي واحد بتاع فول وطعمية في دمشق ... لأزور ملكة الأنوار العظيمة سوريا ...اتناول الطعمية السوري واسبح بعيني وكياني في المروج الخضر وقلاع التاريخ ..متهيألي من حق اي بني ادم انه ياكل طعمية شامي برضو ...يعني ايه ياكباتن ...يعني مصنوعة من الحمص يا استاذ ملحوظة : ربما يأتي يوم ينتهي فيه عهد مبارك واعود لأتناول مرة اخرى انا وكل المصريين مرة أخرى طعمية مصنوعة من الفول لكن تضرب نظيراتها السورية واللبنانية وحتى المريخية بالجزمة القديمة ..........نرجو الله .............. وحددددددددددددددددوه
إمضاء : مصري قرفان من اللي بياكلو واللي شايفه واللي شاربه في العصر المبارك اللي طعمه زي طعم الجرجير بالحنكبيل البايظ

No comments: